Raam Hotel Cannenburgh

raam hotelHotelCannenburgh

Dit gebrandschilderde raam zat tot midden jaren '60 boven de toegangsdeur van hotel de Cannenburgh. Daarna zijn de ramen en kozijnen aan de zijde van de Dorpsstraat vervangen door grote puien. Op de uitsnede van een ansichtkaart uit de jaren '20 is het raam goed te zien.

Antiekhandel A. de Ruiter heeft het raam aan het museum in bruikleen gegeven zodat dit stukje vaassense geschiedenis weer voor iedereen zichtbaar is.

Remblokken

remblokkenIjzergieterij Vulcanus in Vaassen fabriceerde jarenlang gietijzeren onderdelen voor de spoorwegen.

Op deze foto staan remblokken voor treinwagons. Daarnaast werden door Vulcanus ook wissels, wisselstellers, schakelkasten en allerhande deksels aan de spoorwegen geleverd. Aanvoer van de grondstoffen en levering van de eindproducten vond ook plaats via het spoor n.l. via de zgn. Baronnenlijn. De spoorweg liep van Apeldoorn naar Hattemmerbroek.

Roggemolen

roggemolenEen unieke roggemolen die in de oorlogsjaren door timmerman Jan Terwel en zijn zoon Gerrit is gemaakt. Het draaiwiel is van een oude winkelkoffiemolen. De molen werd gebruikt toen er geen koffie meer te koop was. De eigen verbouwde rogge van het land werd eerst gebrand en vervolgens gemalen tot koffie. Of roggekoffie smaakte valt zeer te betwijfelen.

Stoof

stoofEen voetenstoof is een houten kistje, dat aan één kant open is, met gaten aan de bovenkant. In de stoof werd een schaaltje van aardewerk of metaal geplaatst waarin gloeiende kooltjes waren gelegd. De voeten werden op de stoof geplaatst zodat die warm werden. Door een deken of kledingstuk over de benen en stoof te doen hield men de warmte vast en werden ook de onderbenen verwarmd.

Bij sommige Nederlandse kerken was het mogelijk voor de duur van de kerkgang een voetenstoof te huren.

Bron: wikipedia

Stortingszak

stortingszakLeren buidel met een messing plaatje waarop de tekst "HIJSM VAASSEN" staat. HIJSM is de afkorting van Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij.

De buidel werd rond 1910 gebruikt om de dagopbrengst van Station Vaassen naar de bank te brengen. Station Vaassen was één van de stations aan de zgn. "Baronnenlijn", de spoorlijn van Apeldoorn naar Hattemmerbroek.

De haltes en stations aan dit spoortraject waren Apeldoorn-‘t Loo, Wenum, Vaassen, Emst, Epe, Heerde, Wapenveld, Berghuizen, Hattem en Hattemmerbroek. De spoorlijn was gereed in 1887. Personenvervoer vond plaats tot 1950, in 1972 reed de laatste goederentrein waarna de spoorlijn werd opgebroken.